У Рівненському НВК «Колегіум» відбулася педагогічна рада
18 лютого 2020
2018 р. Україна вперше взяла участь у дослідженні PISA, яке проводиться кожні три роки в багатьох країнах / економіках світу. У цьому циклі PISA участь взяли понад 80 країн / економік.
Чому це важливо?
Те, що Україна долучилася до PISA, – це надзвичайна подія. Ми стали членами спільноти із 80-ти країн, які прагнуть розуміти стан своєї освіти й підвищувати її якість. Україна стала однією з країн-учасниць великого дослідження, і нарешті ми дізнаємось більше про нашу освіту.
Більшість прогресивних країн світу – вже у спільноті PISA. Чимало країн розуміють, що економіка і освіта пов’язані, тому хочуть долучитись до PISA та дізнатись більше про власну освіту.
Сьогодні PISA – прекрасний інструмент, за допомогою якого ми бачимо досвід інших країн. Але впроваджувати досвід інших, не маючи свого, навряд ефективно.
Що ми отримаємо?
Повноцінна участь – це отримання першого звіту, великого обсягу інформації про стан освіти. Сподіваюсь, Україні вистачить сили та політичної волі використати ці дані.
Ми отримали реальні дані про те, які компетенції вже сформовано в українських учнів і студентів 15-ти років. Читацька, математична і природничо-наукова грамотність – це кити, на яких стоїть освіта.
Читання. Без добре сформованої читацької грамотності людина в цьому світі – ніщо. Весь світ, який нас оточує, – це інформація. Здебільшого вона представлена у тексті, а PISA аналізує різні його формати та процес сприйняття: і візуальний текст, і процес читання, і лінк-текст.
Природничо-наукова грамотність. Ми живемо у великому світі, і те, що частина світу міфологічна, є справою природничо-наукової освіти. Нерозуміння того, як працюють люди, технології, що потрібно для поліпшення життя, побуту, – природничо-наукова грамотність саме про це.
Математика. Це логіка, мислення, структурованість думок. Ми дізнаємось, на якому рівні ці компетентності сформовано в наших школярів. Україна визнає необхідність математики зокрема і тим, що з 2021 року ДПА з математики буде обов’язковою для загальної та середньої освіти.
Як використати результати дослідження?
PISA – це важливий інструмент, але він буде якісно діяти тільки у правильних руках. Країни використовують дані PISA по-різному. Є ті, які використали результати PISA для реформ у освіті, наприклад, Мексика, Австралія, Італія.
Але Андреас Шлейхер, ідеолог PISA, говорить: не можна бездумно копіювати досвід колег, у кожного він індивідуальний, кожна країна має унікальну систему умов. Саме ті країни, які заглибились у власну систему освіти, знайшли причини невдач, а потім розробили систему дієвих заходів, виграють від PISA максимально.
4 лютого 2020 року у Рівненському НВК «Колегіум» відбулося засідання педагогічної ради , де вчителі закладу проаналізували результати дослідження, виявити причини проблем і працювали над коригуванням освітнього простіру нашого закладу задля досягнення максимально ефективної системи компетентнісної освіти.
Заступник директора з навчально-виховної роботи А.Воротеляк зробила доповідь «Ключові компетенції в освітній парадигмі. Аналіз результатів дослідження PISA», в якій були представлені зміст, методи, підходи та висновки міжнародного дослідження PISA. Педагоги отримали буклети, в яких містилися рекомендації щодо коригування освітнього простору для оптимізації компетентнісного підходу в освітньому процесі.
Виступ вчителя початкових класів О.Чурікової з питання «НУШ як модель компетентнісної освіти» надав педагогічному колективу орієнтири, які забезпечують компетентнісне навчання, продемонстрував перші результати та здобутки вчителів НУШ.
Вчитель фізики та астрономії В.Шевчук представив практичний аспект: він продемонстрував зразки завдань дослідження PISA, проаналізував підходи їх вибору, запропонував варіанти використання таких завдань на уроках з різних дисциплін та організував ділову гру, під час якої вчителі виконували завдання PISA і отримували призи.
Психолог К. Яковлева провела інтерактивну гру «Формування компетентнісної особистості та її соціалізація через розвиток емоційного інтелекту та ненасильницького спілкування», яка надала вчителям інструментарій для створення психологічно комфортної атмосфери на уроці, розв’язання конфліктних та вирішення педагогічних ситуацій.
Результатом роботи стала прийнята одноголосно ухвала, головним пунктом якої стало створення оптимальних умов для реалізації компетентнісного навчання у Рівненському НВК «Колегіум».